Театр – көзге көрініп-көрінбейтін қарбаласқа толы мекен ғой. Қашан барсаң да, өнер тудыру жолында жанталасып жатқан жанкешті тірліктің ортасынан бір-ақ шығасыз. Сахна саласы мамандарының қай-қайсысы да бойындағы мүмкіндігін тұтасымен өнерге бағыштағысы келеді. Режиссер, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Болат Ұзақовтың жұмыс бөлмесінің есігін қаққанымызда дәл сондай қауырт қарбаластың үстінен түстік. Үстелінің бетін тұтасымен жаба бейберекет шашылған қағазға қарап, тағы бір ауқымды жобаға кіріскенін сөзсіз түсіндік. Сонда да іштегі сауалымызды іркіп қалмай: «Жақында тағы бір қойылымның премьерасына куә боламыз ба?» деп сұрап үлгердік.
– Театр деген – тұңғиық әлем ғой. Тереңіне бір бойласаң, қайтып малтып шығуың қиын. Кейде ағысымен, кейде ағысқа қарсы тоқтаусыз жүзе бересің. Өнердің қызығы, бәлкім, сонысында жатқан шығар. Биыл сахнада жүргенімізге 45 жыл толады екен. Аз ба, көп пе, білмеймін, бірақ өміріміздің тұтас мәніне айналған бұл таңғажайып әлемді шынымен тағдырым десем болады. Өнерде жүріп кәсібімді таптым, өмірлік жарымды жолықтырдым, ұлағатты ұстаздардың тәлімін көрдім, теңдессіз тәжірибе жинадым, бір сөзбен айтқанда, тұтас тағдырыма мән таптым. Сахна сырын, театрдың ішкі иірімдерін жақсы білмейтін жандар өнер жолын, әртістердің өмірін оңай деп ойлайды. Бірақ шығармашылықтың машақатын соны тудырып, сахнада тер төгіп жүрген адам ғана шын сезініп, білетін шығар. Міне, осының барлығын жинақтап, есте қалған естеліктерді бір ізге түсіріп, жарқын сәттерді жадымызда тағы бір жаңғыртып кітап етіп шығарсам деген мақсатпен жазудың қызығында жүрмін. Уақыт өткен сайын көзден кеткен көп дүние көңілден де өшіп, ұмытыла береді екен. Бұл еңбек өзгелердің өзің туралы пікірін топтастыратын, мақтаудан ғана тұратын кітап болмаса екен дедім. Керісінше, аға буын мен орта буын һәм келешек ұрпақ арасындағы сабақтастықты жалғар, өнердің өрісін кеңейтер, оқырманның қажетіне жарар бір пайдалы дүниеге айналса деген мақсатпен осы жұмысты қолға алған едім. Әлі аяқтай қойған жоқпын. Бірақ өзім үшін құнды көп дүниенің санада қайта жаңғыруына сеп болғаны үшін де осы тәуекеліме риза болып отырған жайым бар. Соңғы сөзді оқырман айтады ғой, әлбетте. Қай еңбегімізге де халық төреші.
– Театрдағы жұмыстарыңызға жақсы қанық болғанымызбен, өзіңіз туралы кеңірек, тереңірек мәлімет жинағымыз келіп, ғаламтордағы ақпарат көздерін сүзіп шыққанда байқағанымыз, туған жер, өскен орта туралы деректер жоққа тән екен. Бала Болат һәм оның балаң армандары туралы білгіміз келеді. Ата-анаңыз да өнерге жақын адамдар ма еді?
– Бұл туралы менен ешкім сұрамаған шығар, сондықтан да көсіліп көп айтпаған болармын. Әйтпесе, туған жер, ата-анам туралы, ол кісілердің қадір-қасиеті хақында сағаттап айтуға бармын. Алматы облысы Шелек ауданы Масақ ауылында дүниеге келдім. Ата-анам өте ерте, 12-13 жасымда екеуі бір жылда өмірден өтіп кетті. Тұл жетім қалған шиеттей он бір бала бір-бірімізді демеп жүріп ержеттік. Сонда ең үлкен әпкеміз небәрі 24-ақ жаста екен. Қалғанымыз әлі шүпірлеген баламыз, ешбірімізді аяқтандырып үлгермеді. Әрине, ол кезде жаспыз, көп нәрсеге мән де бермеппіз. Кейін есейе келе, ақыл тоқтатқан шақта ойланып қарасам, әкеміз бен анамыз бойымызға бар асыл қасиетін дарытқан екен. Ата-анамыздың көзін көрген кісілер: «Білесің бе, сенің әкең Қасымжанның керемет дауысы болатын. Айтысқа, суырыпсалма өлеңге жүйрік еді. Айтысқанда алдына жан салмайтын, талай той-томалақта өнерін тамашалап, тәнті болғанымыз күні кешегідей көз алдымызда», деп жиі айтып отырады. Анамыздың да қара сөздің қаймағын қалқып ішкен қасиеті – көп әңгімесіне арқау. Оның үстіне әкем – өмір бақи жылқы бағып, аттың құлағында ойнаған кісі. Бізді де жастайымыздан сол кең даланың еркін тынысы мен тұлпардың тұяқ дүбіріне баулып өсірді. Осының бәрі бойымызға дарыса керек, үйдегі балалардың барлығы еркін ойлы, өнерге, шығармашылыққа бейім болып ержетті. Бірақ арасынан ағамыз екеуміз ғана театр өнерімен кәсіби түрде айналыстық. Ағам қуыршақ театрында ұзақ жылдар қызмет етсе, мен драма театрында табан аудармай 45 жыл тер төгіп келемін.
– Тағдырыңыз театрмен қалай тоғысты? Аядай ауылдың баласын сахнаның сыры мен сиқырына құштар еткен қандай күш?
– Мен негізі өнерге кездейсоқ келген адаммын. Театр – тағдырдың маған берген тамаша тартуы, теңдессіз сыйы. Жоғарыда айтқанымдай, сөз өнері бойыма әкем мен шешемнен қонған болуы керек, бала күнімнен тарихшы немесе әдебиетші болсам деп армандадым. Алматыға келіп, сол кездегі КазГУ-дің тарих факультетіне түсу күні-түні тілеген тілегім болды. Ал сыныптас досым, керісінше, өзін сурет саласында сынап көргісі келді. Сөйтіп, мені де өнер жаққа қызықтыра бастады. Таңдауым түбегейлі өзгеріп кетпегенімен, әуелде елең ете қалғаным рас. «Егер мына оқуға түсе алмай жатсам, бағымды сынап көрермін», деп іштей ойлап та қойдым. Айтқандай, сол жылы КазГУ-ге түсуге балым жетпеді. Келесі жылы көктем мезгілі болуы керек, тағы да сол өнер институтының жанына өтіп бара жатып, ішіне кірдім. Кездескендерден жөн сұрап едім, жақында актерлік мамандыққа қабылдау басталады екен. «Қыз Жібек» фильмінің әсері ғой, ол кезде әртіс десе, білетініміз Асанәлі Әшімов, Меруерт Өтекешова сынды бірді-екілі есім ғана. Маған жөн сілтеген адам актерлікке биыл Асқар Тоқпановтың өзі қабылдайтынын, міндетті түрде оқуға тапсыруым керек екенін, жолым болғалы тұрғанын айтты. Аң-таң болған мен бұл есімді алғаш естіп тұрғанымды жасырмадым. Әлгі жігіт жұлып алғандай: «Тоқпановты білмейсің бе? Онда қалай актер болайын деп жүрсің?» деп жақтырмай бажырая бір қарады да: «Ол кісі өзің аузыңнан тастамайтын Асанәлі Әшімовтерді оқытып, әйгілі әртіс еткен адам ғой. Сен енді басқаларға жолығып әуре болма, бірден Асқар ағаның емтиханына бар да, сол кісінің шеберханасына түсуге тырыс», деді.
Тағдыр бұйыртып Тоқпановпен де кездестім ақыры. Қасымдағы талапкерлерден тапсырмалардың реттілігін сұрап, этюдтің не екенін біліп алған соң, соның барлығын өз түсінігімде орындап шықтым. Монологке келгенде бала кезден жастана оқыған «Абай жолынан» үзінді таңдадым. Байқаймын, Асқар аға ұнатқан сияқты. «Бойың да, ойың да тәп-тәуір көрінеді. Тек оқуға қабылдасам, орта жолдан тастап кетпей, жалқау болмай оқисың ба?» деді. Мен де қалыспай: «Оқимын, аға!» деп ант-су ішіп жатырмын. Әрине, сырым өзіме мәлім ғой, «Осындай кісінің үмітін ақтай алмай қалар ма екем?» деп ішім де қылпылдап қояды. Бірақ әне-міне әртіс болғалы тұр емеспін бе, түр бермедім. Не керек, сенімді, нық сөйлесем керек, осылайша оқуға түсіп кеттім.
Асқар ағаның халық ауыз әдебиетінен бастап жыраулар дәстүріне жалғап, оны бүгінгі әдебиетпен сабақтастыра сөйлеген әр сөзін жадыма тоқыдым. Басқа бір әлемге енгендей күй кештім. Тіпті әртіс емес, әдебиеттану мамандығына түскендей сезімде жүрдім. Кейде: «Мұның бәрінің актерлікке не қатысы бар?» деп те іштей ойлап қоятынмын. Алайда қателескен екенмін, Асқар ағаның дәріс үстінде айтқан әр сөзі мен келтірген мысалы кейінгі кәсіп жолымда керемет құнды азық болды. Сол тәлімді әлі күнге дейін бағыт етіп келемін. Сол үшін де Асқар ағаға қарыздармын.
– «Осылайша, ойламаған жерден актерлік жолым басталып кетті» дейсіз ғой…
– Иә, дәл солай. Бірақ киелі сахнаға табан тигізгенге дейін жақсы ұстаздар мен талантты курстастардан да көп нәрсе үйрендім. Үшінші курста оқып жүргенде бізге Ыдырыс Ноғайбаев пен Фарида Шәріпова сабақ берді. Ол кісілердің дәріс оқуы, сахналық шеберлігі мен ішкі мәдениеті ғана емес, адамгершілік қасиеті де керемет еді. Әсіресе Ыдырыс ағаның қай жағынан да ірілігі үлкен мектеп болды. Кейін Талдықорған театрына қызметке орналасып, сахнаға шығып, басты рөлдерге бекітілгенде де, жақсы адамдардың, сахналық серіктестерімнің қолдауын айрықша сезіндім. Бұл менің бойыма үлкен сеніммен қатар зор шабыт та сыйлады.
– Талдықорған театрындағы актерлік еңбек жолыңыз М.Әуезовтің «Еңлік – Кебегіндегі» – Кебек, «Хан Кенесіндегі» – Наурызбай, «Түнгі сарынындағы» – Жүніс, У.Шекспирдің «Асауға тұсауындағы» – Транио, М.Кәрімнің «Ай тұтылған түніндегі» – Ақжігіт, Д.Исабековтің «Әпкесіндегі» Тимур сынды рөлдермен бояу байытты. Десе де, кілең басты рөлде көрініп жүрген актердің режиссураға бағыт бұруына не түрткі болды?
– Актерлікке ешқандай өкпем жоқ. Талдықорғанға алғаш барған кезде бірден режиссер Бәйтен Омаровтың қолына түстік қой. Ол кісі де керемет ұстаз-тұғын. Орынсыз айқай, себепсіз ашуға жоқ еді. Барлығын байыппен, асықпай отырып түсіндіретін. Бәйтен ағаға жолығуымыз біздің курс үшін үлкен олжа болды. Оқу бітіріп бара салған сәтте «Таңғы жаңғырық» спектаклінде ойнадық. Сол кездегі Бәйтен ағаның тереңдігін, спектакльді салмақты сараптай алатын сарабдалдығына айрықша тәнті болдым. Одан кейін де бірнеше спектакльде бірге жұмыс істедік, басты рөлдерінде де ойнадым. Сондай жаныма ерекше жақын рөлдің бірі – Мұстай Кәрімнің «Ай тұтылған түніндегі» Ақжігіт бейнесі. Осы спектакльде зайыбым Сәуле Зүбаржатты кейіптеді. Одан басқа да үлкен-кіші спектакльдерінде ойнадым.
Кейін Сәулебек Асылханұлы мен Хүсейін Әмір-Темір ағаның режиссерлік мектебінен өттік. Осының барлығы шығармашылықта ізін қалдырмай қоймайды екен. Ағалардың қасында жүріп, сол кісілердің жақсы қасиеттері жанымызға жұққан шығар, Қазақстанның халық әртісі Маман Байсеркенов пен Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, режиссер Сәулебек Асылханның шеберханасынан 1997 жылы режиссерлік курсты бітіріп шықтым. Дипломдық жұмысқа Ақселеу Сейдімбектің «Күзеуде» деп аталатын повесін инсценировка жасап, Талдықорған театры актерлерінің қатысуымен «Қош бол, ардағым» деп сахнаға шығардық. Қойылым жақсы қабылданды. Осылайша, режиссураға имене аяқ бастым.
– Қ.Қуанышбаев атындағы Қазақ ұлттық музыкалық драма театрына келуіңіз шығармашылығыңыздағы жаңа белес болғаны анық… Келісесіз бе?
– Алланың маған бұйыртқан үлкен бір сәттілігі, бағы десем болады, режиссураны тәмамдаған жылы Ақмоладан Қадыр Жетпісбаев ағамыздың шақыруы келді. Әу баста не істерімді білмей абдырап қалдым. Аз-кем ойланып, Арқаға қоныс аударуға бел будым. Осылайша, шығармашылық жолымның жаңа парағы ашылып, өзіңіз айтқандай, өнердің жаңа кезеңі басталды. 1997 жыл – ел өміріндегі маңызды кезең, яғни жаңа елорданың бой көтерген уақыты. Сол жылдың желтоқсан айында барлық мемлекеттік рәмізіміз Ақмола қаласына көшірілді. Мен де келе салысымен елордадағы дүбірлі өмірге қосылып кеттім. Ақмола астана болып жатқан бұл тарихи сәтте шынымен театрға тың серпіліс керек екенін, ұлттық тақырыптағы мазмұнды дүниелердің сахнаға шығуы, жалпы қазақы рухты өнер арқылы оятатын кезең туғанын іштей ұғынып, түйсінгендей болдым. Қ.Қуанышбаев атындағы Қазақ музыкалық драма театрының сахнасында қойған алғашқы спектаклім М.Әуезовтің «Көксерек» повесіне негізделіп шыққан «Қанды ауыз» қойылымы болды. Осы қойылыммен республикалық фестивальға қатысып, қазылар алқасы тарапынан жоғары бағаға ие болдық. Ең басты жүлдеміз – Каир қаласында әлемнің 75 елінің театрлары өнер көрсететін фестивальға жолдама. Осы фестивальда жүріп Италия, Жапония, Германия сынды елдердің театрлары қойған қойылымдарды тамашаладық. Сондағы түйгенім, алдыңғы қатарлы әлем халықтарынан үлгі алып, шетелдіктердің озық тәжірибесін үйреніп, олардың шығармаларын аударып жатқанымызбен, қазақ халқының өнерін, бар болмысын сөзсіз түсіндіретін ұлттық ерекшеліктен ешқашан айырылып қалмауымыз керек екен. Осыған орай бір мысал айтайын, бірде қоғамдық көлікте келе жатсам, театрға келу тұрмақ, қазақша айтқан сөзіңді түсінбейтін, түсінсе де түсінгісі келмейтін адамдардың ұлтқа деген қарым-қатынасын көріп, іштей өзімді-өзім қайрадым. Осы сәттен бастап халықтың рухын оятатын қазақы қойылымдарды сахнаға шығаруды алдыма мақсат етіп қойдым. Бағыма орай, жаңа театрға келген бетте Қадыр ағаның қолдауын сезініп, қанаттанып іске кірістім. Әртістер де жатырқамай, бауырына тартты. Соның нәтижесінде тізе біріктіріп жақсы, сапалы қойылымдар қоюға күш салдық. Шығармашылық орта болғаннан кейін, әрине, театр ішінде түрлі жағдай, қайшылық пен пікір қақтығысы болып тұрады ғой. Соған қарамастан ұжым өзінің ұйымшылдығын, бірлігін сақтай алды. Нәтижесінде, міне, өзіңіз көріп куә болып отырған кең сарайдай зәулім ғимаратқа ие болып, Ұлттық театр деген мәртебе алдық. Мұның барлығы да – сөзсіз, тұтас ұжымның ұйымшылдығы мен табанды еңбегінің арқасы.
– Сіздің режиссураңыздың тағы бір бағыты – тарихи тақырыптарды сахна төрінде сөйлетуіңіз дер едік. Жазушы, драматург Думан Рамазан екеуіңіздің араңыздағы шығармашылық тандем қалай басталды? Мұны режиссер драматургін, драматург режиссерін тапқан одақ десек бола ма?
– Оған енді көзіқарақты, талғамы жоғары көрермен таразы ғой. Десе де, Думан екеуміз әлі сахнаға шықпаған, ешкім сүрлеу салмаған тың тақырыптарға шамамыз бен шығармашылық қиял қарымымыздың жеткенінше барынша тереңнен, ешкімге ұқсамайтын, өзімізге ғана тән қолтаңбамен баруға тырыстық. Алғашқы тәжірибе «Кенесары – Күнімжан» тарихи драмасынан басталды. Одан кейін Қазақ хандығының 550 жылдығы қарсаңында «Абылай ханның арманы» спектаклін қойдық. Өткен жылы сахна көріп, Мемлекет басшысының өзі арнайы келіп тамашалаған «Жошы хан» қойылымы да шығармашылығымыздағы тағы бір тамаша тәжірибе болды. Жалпы, режиссер мен драматургтің көзбен ұғысып, тілсіз түсінісе алуының өзі үлкен жетістік қой. Думан досым екеуміздің арамызда сол үндестік бар. Бір-бірімізді айтпай ұғыса аламыз әрі Думанның шығармашылық адамы ретіндегі өзім аса жоғары бағалайтын бір қасиеті – «Мен автормын!» деп өзімбілемдікке салмай, режиссер пікірімен де үнемі санасып, ақылдасып отыратындығы. Қажет жерінде сахна заңдылығын ескеріп, формалық жағынан жасалған өзгерісті түсіністікпен қабылдап, қойылым сахнаға шыққанша шығармашылық үдеріске үнемі атсалысып, жанашырлық танытатындығы. Думанның әу бастағы жолы жазушылық болғаннан кейін кейде драма заңдылығын ескермей қалған тұстарында менің драматургтік, режиссерлік қабілетім көмекке келіп, соңында ортақ шешімге келе алуымыздың өзі тарихи туындылардың басты табысы болса керек.
– Театрда сахна заңдылығы деген қағида бар. Бірақ, өкінішке қарай, драматургияға қалам тербеп жүргендердің көпшілігі сол ерекшелікті ескермей, форма мен конфликтіден бұрын, көпсөзділікке, әрекетсіз баяндауға ұрынып жататындығын да жиі байқаймыз. Драматург ретінде бұл турасындағы ойыңыз қалай?
– Сөзіңіздің жаны бар. Рас, қазір таза драматургияға арнап өнер тудыратын драматургтер аз. Пьеса жазатындардың көпшілігі – журналистер, ақындар, әдебиетшілер. Олар драматургияға жақсы ойларын әкелгенімен, нағыз драма өнері заңдылығы тұрғысынан келсек, әлі де бір қайнауы ішінде жатады. Көптеген автор пьесаларын қабылдамаған кезде назын айтып, ренжіп те қалады. Алайда ол драматургия формасына мүлдем келмейтінін білмейді. Келісемін, әдебиет те, драматургия да – сөз өнері. Десе де, драманың кәсіби өз ерекшелігі бар. Онда көпсөзділік емес, сөз бен ой әрекетінің үндесуі һәм қызықты формалық табыстар маңызды. Одан кейін, әлбетте, тақырып өткірлігі, өзектілігі де ұмыт қалмауға тиіс. Репликалардың астарында әртістің ойнауына жол салатын, мүмкіндік беретін кең тыныс болғаны да – үлкен олжа. Осындай ерекшеліктер ескеріліп жазылған пьеса көрерменін бейжай қалдырмайды һәм жалықтырмайды. Қазір шығармалары театрларда табысты қойылып жүрген жас драматургтер өсіп келеді. Олардың пьесадағы айтар ойларынан көп нәрсе түюге болады. Әдеби классикалық шығармалардан сауатты инсценировка жасай алатын режиссерлердің жұмысын да сахнадан тамашалау маған өте қызық. Жаңашыл, жақсы жұмыс көрсем, жүрегім жарылардай қуанып, сондай талантты жастардың үнемі жанашыры болып жүремін. Жалпы, драматургтің де, режиссердің де көп болғаны жақсы, сонда театр өркендейді, сахна мәдениеті жаңа белеске көтеріледі.
– Сөзіміздің басында ұрпақ сабақтастығы деген жақсы сөзді айтып қалдыңыз. Өсіп келе жатқан жас актерлер мен режиссерлердің ізденісіне, сахналық көзқарасына көңіліңіз тола ма?
– Өмірде де, өнерде де барлығы салыстырмалы ғой. Сәтті, сапалы жұмыстарды да, көркемдік деңгейі сын көтермейтін, ұлттық танымнан ада дүбәра дүниені де көріп қаламыз, өкінішке қарай. Оның барлығы – тікелей суреткердің дүниетанымына байланысты факторлар. Қазір ұлты қазақ болғанымен, жаны да, сөзі де, көзқарасы да қазақы таныммен мүлдем қабыспайтын жастар өсіп келеді. Ал ондай драматург, режиссерлердің жұмысын сахнадан тамашалау – әрине, қазақы танымдағы адамдар үшін ауыр соққы. Жақсы, шетелде оқысын, өзге елдің табысты ізденістерін шығармашылық тәжірибесінде пайдалансын, бірақ өзінің түбін, тамыры мен тінін ұмытпауы керек. Сонда ұлтқа қажет, көрермен көңілін қозғайтын шығармалар өмірге келеді. Қазір жастарда «өзім білем» дейтін бір дерт, әсіретәкаппарлық пайда болған. Өзіне дейінгі істелген жұмыстың, туған өнердің барлығын жоққа шығарады, сонысын көрерменнің де талғамына таңғысы келеді. Бұл, әлбетте, дұрыс емес. Себебі өнерге өктемдік жүрмейді. Әрине, біз әрқашан да көрермен сұранысымен санасуға тиіспіз. Соның ішінде жастардың театрға деген қызығушылығы артуы үшін орта буынның, кейінгі ұрпақтың тілегі қамтылуы керек. Тілдің тазалығын, қазақы болмысымызды араластыра отырып сахнаға қазіргі заманға сай қойылым қояйық, жастардың биін билетейік, әнін шырқатайық дейміз. Міне, сонда қызығушылық оянып, жастар рухани құндылықты осы театрдан іздейтін болады. Кино туралы да дәл сол ойдамын. Өнер адамы болғаннан кейін, режиссер, актер ретінде, тіпті қарапайым көрермен ретінде бұл жайында ойланбай жүрмін десем, ақиқатқа жанаспас. Менің ойымша, сырттан ағылып жатқан кинолардан бас көтере алмай жатқан күйіміздің негізгі себебінің бірі – бізде түсірілген фильм мен ондағы әртістердің рөл сараптауында өз үнінің болмауы. Кейіпкерлердің үстіне қазақтың ұлттық киімін кигізе салып, бір-екі киіз үйді тігіп жіберіп, «ұлттық кино түсіріп тастадым» деген ұғым қате, егер онда ұлттың жаны, болмысы, мінезі жоқ болса. Түсіріліп жатқан саны көп те, сапасы төмен туындылардың ғұмыры басталмай жатып бітіп жататын себебі де осында болар. Қазақ өнері ең әуелі өз өрнегі, өзіндік ұлттық бояуымен бедерленуі керек. Сонда ғана көсегеміз
көгереді.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Назерке ЖҰМАБАЙ,
«Egemen Qazaqstan»