Театр деген үлкен бір мәуелі бақ секілді… Бабы келісіп, дер кезінде дем беріп отырса, жапырағын жайып, жайқалады. Сондықтан болса керек, кез келген театр басындағы басшы-бағбанның мықты болуы – өнер жеңісінің басты алғышарты. Театр режиссері, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Гүлсина Мирғалиеваның өнердегі ширекғасырлық өрісті жолына көз тіккенде, дәл осындай ойдың көңілді тербейтіні рас.
«Режиссер болғым келеді»
Әдетте, басшылыққа бейім адамдардың шығармашылығы шашыраңқы болса, суреткерлік қолтаңбасы қалыптасқан кәнігі шеберлер басқаруға келгенде ебедейсіз ғой. Таңғаларлығы – Гүлсинаның бойында осы қасиеттердің екеуі де тең тоғысқан. Сонысы етінің тірілігі мен оттай жанған қос жанарынан айқын аңғарылса керек, 1995 жылы Алматыдан арнайы комиссияны бастап келген Қазақстанның халық әртісі, режиссер Талғат Теменов болашақ сахнагерді алғаш көрген сәтте-ақ: «Сенен актриса емес, жақсы режиссер шығады», деп бірден кесіп айтты. Осылайша, қиырдағы Самарадан Отанына сағынышын арқалап жеткен бойжеткенді Оралдың Мәдениет институтында оқып жүрген жерінен бірден Алматыдағы Темірбек Жүргенов атындағы Мемлекеттік театр және кино институтының «драма режиссурасы» бөліміне шақырады. Тек Ресей жерінде туып-өскендігін ескерген ұстаздар алғашында орыс бөліміне жолдама береді. Оған қанағаттанбаған мінезді қыз ана тіліне шорқақ болғанымен, жанының қазақ екендігін айтып қасқайып тұрып алады. Осылайша, өжет бойжеткен тіпті армандап та көрмеген үлкен олжа – Қазақстанның халық әртісі, педагог-профессор Маман Бейсеркеұлының шеберханасына ойламаған жерден топ ете қалады. Бұл туралы кейіпкеріміздің өзі: «Айналам, араласатын ортам барлығы орыстар еді. Қазақ тіліне шорқақ болуым да мені атажұртыма келіп, қазақ өнеріне қызмет етсем деген арманымнан алыстата берді. Кейде бұл тілегім мүмкін еместей көрінетін», деп толғанады.
Бір қызығы, ол өзінің режиссер болатындығын бала күнінде сезсе керек, 4-сыныпта оқып жүрген кезінде күнделігіне «режиссер болғым келеді» деп жазыпты. Тек оның қашан, дәл қай күні орындалатынын білмесе де, сол арманына жетер күнді тағатсыздана күтті.
Маман мектебі
Қазақстанның халық әртісі, талапшыл ұстаз Маман Байсеркеұлының шеберханасына түсу жас талапкер үшін тағдырдың теңдессіз тартуы еді. Себебі дәл осы профессор аудиториясында білім ала жүріп, өнердің отына күйіп, суығына төзуді үйренді. Бастысы, қиял мен білім, еңбек пен төзім режиссердің басты қаруы екенін терең түйсінді. Қызығы мен шыжығы мол студенттік жылдарды өзі былай деп еске алады: «Біздің қиналған, ең қиын да күрделі кезеңіміз осы оқу жылдары болған сияқты. Академияда бес жыл оқыдық. Бұл шығармашылық шыңдалу кезеңіміздегі өте күрделі бес жыл еді. Себебі ұстазымыз Маман Байсеркеұлы қатал, тым талапшыл болатын. Бар ащы терімізді осынау бес жыл оқуда жақсылап тұрып сығып алды. Оқуға 16 бала түсіп, соңында бесеуіміз ғана бітіріп шықтық. Осының өзі-ақ режиссура мамандығының қаншалықты қиын екенінен хабар беріп тұрғандай».
Расымен-ақ, жалпы түсінік бойынша күні бүгінге дейін көп жағдайда режиссура ер адамның төл мамандығындай қабылданады. Сырттай сұлу көрінгенімен, шын мәнінде, бұл саланың салмағы зіл батпан, ал жүктейтін жауапкершілігі одан да зор. Сондықтан болса керек, талабы таудай, талғамы терең өнердің бұл бағытына батылы баратындар көп емес. Ал бағың жанып келдің екен, қатардағы көптің бірі болмай, жанартаудай атқылап, сахнада жаңалық жасай алатындар тіптен аз. Сол аздың өкілі ретінде Гүлсина өнердегі жолын табысты бастады. Маман мектебінің бар асылын бойына сіңірген бойжеткен мінез бен табандылығының арқасында режиссураға соны із салған алдыңғы буын апалары Ғайни Хайруллина мен Сәлима Тасеменовадан кейінгі заты әйел суреткерлер жолын абыроймен жалғап қана қоймай, жаңа ғасыр сахнасына тосын форма, тың ізденіс әкелген реформатор режиссерге айналды. Оның айқын дәлелі – режиссурадағы дебюті Семей қаласы көрермендеріне арналған «Ертегі» атты қойылыммен басталып, кейін Ш.Құсайынов атындағы Көкшетау театрының бас режиссері ретінде қойған «Конвейер», Н.В.Гогольдің «Ревизор», С.Ахмадтың «Келіндер көтерілісі» спектакльдерімен сәтті жалғасқан шығармашылық жол қазақ өнерінің қайраткер тұлғасы Нұрнияз Мұхановтың шақыруымен Ақтау қаласына ауысады. Н.Жантөрин атындағы Маңғыстау облыстық музыкалық драма театрындағы Гүлсинаның режиссер ғана емес, жаңа театрдың іргесін қалаған басшы, көркемдік жетекші ретіндегі қайраткерлік еңбегі бұл бағыттағы бастамаларын тіпті іргелендіре түсті. Сондықтан да Н.Жантөрин театрының жүріп өткен жеңісті жолы мен жемісті жылдарының тасқа басылған тағылымды тарихы тікелей Гүлсина Бақытжанқызының есімімен байланысты екенін бүгінде ешкім жоққа шығара алмайды.
Жантөринше жаңғыру
Иә, осыдан ширек ғасыр бұрын режиссураның табалдырығын имене аттап, ә дегеннен-ақ тың ой, батыл көзқарасымен өнерде төңкеріс жасаған Гүлсина Мирғалиева есімі бүгінде еліміздегі ең үздік режиссерлердің көшін бастайды. Сананы сілкінтер спектакль қойып қана қоймай, өзімен қатарласа театрда өнер жолын бастаған Гүл Зиятова, Медғат Өмірәлиев, Рамазан Ақтаев, Майра Бақбердиева, Анар Бейсенбина, Айдос Тастаев, Еркебұлан Бекен сынды бір топ курстасымен келіп, сонау Маңғыстаудың маң даласында театр ашып, тыңнан түрен салған Гүлсинаның ерен еңбегін ерлік демесең, қиянат болатындай. Маңғыстау облыстық музыкалық драма театрында ашылғаннан бері бас режиссер әрі көркемдік жетекші, кейін директоры қызметін абыроймен атқарып, Жантөрин театрын жаңаша жаңғыртқан режиссура реформаторы Ақтау халқын киелі сахна өнерімен табыстыруда теңдессіз еңбек сіңірді. Бұл да біле-білгенге мінезді кісінің ісі болса керек.
«Н.Жантөрин театры маған ең әуелі еркіндік сыйлады. Қай жағынан да. Өйткені шығармашылық адамы, оның ішінде режиссер үшін еркіндіктің маңызы зор. Жолымның болғаны сол, мен 24 жасымнан көркемдік жетекшімін. Шын қаласам, бірнеше қойылымды қатар қоя аламын. Ал «қаласам» деген сөз – шығармашылық адамына өте керек дүние. Соның нәтижесінде сахналық түрлі тәжірибеге батыл барып, шығармашылық айдынында еркін жүздім деп ойлаймын», деді режиссер өмірінің театр ашу кезеңіне тоқталып.
Режиссер Гүлсинаның театрда ғана емес, кино саласындағы сүрлеуі де табысты. Өзеннің қос сағасындай қатар жасасқан театр мен кино өнерін тел емген талант камера алдында да өз мүмкіндігін сынап көрді. Атап айтсақ, Гүлсина Бақытжанқызы 2013 жылы «Кәусар» атты көркемфильм түсіріп, оның әлемдік премьерасын Оңтүстік Кореяның Пусан қаласында өткізді. Сонымен қатар дәл осы жылы ресейлік кинорежиссер Б.Худойназаровтың «Теңізді күту» фильміне түсіп, өз қарымын кино актері ретінде де байқап көрді. Мұның барлығы суреткердің қабілетін айқындап қана қоймай, шығармашылық тәжірибесін байытқан тамаша мектеп те болғаны анық. Ал бүгінде Астанадағы Күләш Байсейітова атындағы Қазақ ұлттық өнер университетінде режиссерлік мамандық бойынша төл шеберханасын ашып, шәкірт тәрбиелеп жатқаны – Гүлсина Мирғалиеваның өнердің бірнеше саласындағы қатар ұштаған тәжірибесін ұстаз-педагог ретінде шәкірт бойына сіңіруде табысты қадам болары сөзсіз.
Сахна һәм санадағы сілкініс
Режиссердің «мені» – оның қолтаңбасы. Қолтаңбасы айқын, ойы еркін суреткердің қойылымы да қызықты. Ә дегеннен-ақ осы бір ерекшелігімен елді елең еткізген суреткер небәрі 20 жасында көрнекті театр сыншысы, марқұм Әшірбек Сығайдың: «Мына қыз түбінде халық әртісі» болады деген сенімге толы аса жоғары бағасын да алып үлгеріпті. Әлбетте, ондай үлкен үміт қатардағы кез келген адамға айтыла бермесе керек-ті.
Шығармашылық қоржынына көз жүгіртсек, осы уақытқа дейін Гүлсинаның режиссерлік сараптауында сахнаға жол тартқан ірілі-ұсақты жүзден аса спектакльдің қай-қайсысы да сана биігінде үн қатуымен, тереңдік тұңғиында толғануымен құнды, табысты. Мәселен, Гүлсина Мирғалиева есімін өнер әлеміне әйгілеген тәжірибеге толы қойылымдарының қатарына 2004 жылы қойылған А.Құнанбайұлының «38 немесе Қарақұрт» пен көрермен санасына қозғау салған М.Әуезовтің «Қаралы сұлуы» мен С.Цвейктің «Амок» новелласының негізінде түзілген «Зілзала» спектакльдерін жатқызуға болады. Аталған туындылар сол кездің өзінде театр әлеміне үлкен жаңалық болып енді. Ондағы айтылған мәселелер әлі күнге дейін өзектілігін жойған жоқ. Жаңалыққа жаны құштар режиссердің сахна көрген қойылымдарының қай-қайсысы да өзгеше ойлау өрнегімен, өмірді басқаша сараптау әдебімен, сахналық тың форма табу мәнерімен, бастысы ішкі мінез еркіндігімен ерекшеленіп тұрады. Ол «мына қойылымымды халық қабылдамай қояды-ау» деген үрейден ада. Сондықтан да ешқашан көрермен талғамына бейімделуге емес, керісінше оларды өз парасат биігінде толғантуға құштар.
«Қарақұрт» – көңілім толатын спектаклімнің бірі. Оны Абайдың Отыз сегізінші қарасөзінің желісімен қайта жазып шықтым. Осылайша, Абай әлеміне өзгеше көзқарас тұрғысынан үңілгім келді. Рас, мені дәстүрлі немесе модернист режиссер деуге келмейтін шығар. Символиканы «сөйлетеді» деу де қисынға қайшы болар. Оны мамандар айта жатар. Алайда Қазан қаласында өткен түркі халықтарының «Наурыз» театрлар фествалінде осы «Цунами», «Қарақұрт» спектакльдерін Ресейден бөлек, Италия, Испания, Израильден келген театр сыншылары мен режиссерлері қызыға тамашалап, қойылымға «постмодернизмнің үздік үлгісі» деп баға берді. Әрине, бұл жастау кезімде қойылған спектакль ғой. Қазір мен Абайды мүлдем басқаша көремін», дейді режиссердің өзі сахнадағы тәжірибелері турасында толғанып.
Гүлсинаның суреткер ретіндегі тағы бір ерекшелігі – дайын драматургиядан бөлек, өз қиялының жетегінде түрлі инсценировкаларға да батыл бара алатындығы. Жоғарыда атап өткен қойылымдар сөзіміздің айқын дәлелі. Жылдармен бірге кемеліне келіп, рухани толысқан режиссер кейінгі жылдары да адам жанының тереңіне үңіліп, ішкі психологиялық қалтарыстарын жан-жақты қамтитын тың тәжірибелік ізденістерге батыл барып жүр. Соның бірі – жақында Қ.Қуанышбаев атындағы Қазақ ұлттық музыкалық драма театры сахнасында қойылған жазушы Төлен Әбдіктің «Парасат майданы» психологиялық драмасы. Айтулы қойылымды режиссердің жалпыадамзаттық құндылықтардан тамыр тартқан эстетикалық-төлтумалық лабораториясының өрістеу үдерісінің бір белесі деп бағаласақ, артық емес. Адам мінезінің түрлі қалтарысын тереңнен һәм жіті зерделеген психологиялық туынды көрушісінен де қырағылық пен сергектікті талап етеді. Өйткені «Парасат майданы» — адамның рухани биігіне жету жолындағы күресін бейнелейтін, көрерменді ойландыратын, өмірдің шынайы мәнін іздеуге жетелейтін қойылым. Әсіресе сахна көрген туындының табиғатын терең танып, құндылығын ұғып, қаймағын қалқу үшін де парасаттылық ауадай қажет. Спектакльдің негізгі өзегі — адамның өз-өзімен күресі, қоғамдағы моральдық құндылықтардың жоғалуы һәм ақиқат тереңіне үңілу. Ал басты кейіпкер — жалғыздық пен ішкі қайшылықтың құрбанына айналған жан. Ол адамдар арасындағы әділетсіздікке қарсы үн қатып, қоғамның қатал жүйесіне қарсы тұруға тырысады. Сол арқылы көрерменін рухани құндылықтар мен материалдық әлемнің қайшылықтары, адам болмысының күрделілігі, жақсылық пен жамандықтың аражігін ажырату мәселелері турасында ойландырады.
Санасы сергек суреткер
Жалпы, Гүлсина Бақытжанқызының қай қойылымы да жаңашыл шешім, тың сараптау, бастысы адам жанының нәзік тінін қозғауымен құнды. М.Әуезовтің «Жетім», «Қарагөз», Ғ.Мүсіреповтің «Қозы Көрпеш – Баян сұлу», У.Шекспирдің «Гамлет», Ә.Кекілбаевтың «Абылай хан», «Күй», Т.Әліпбайдың «Томирис», М.Байджиевтің «Іздедім сені», С.Құдайбергеновтің «Перзентхана», А.Камюдің «Калигула», Н.Сауданбекұлының «Әлиханның аманаты», А.Чеховтың «Шағала» сынды туындылары санасы сергек, талғамы биік көрерменін қашанда парасат биігінде толғантып келеді. Ал аталған шығармалардың тізіміне көз жүгіртіп өтудің өзі-ақ режиссердің таным мен талағамы ұлттық классика мен әлемдік жауһарларды қатар сөйлетумен қатар, заманауи драматургтердің еңбегін назардан тыс қалдырмай, қай жанрда да еркін көсілетіндігінің айқын көрінісі болса керек. Олардың әрқайсысында Гүлсина Бақытжанқызының өнерге деген шексіз сүйіспеншілігі мен тереңнен толғайтын философиялық дүниетанымы, адам тағдырына бейжай қарамайтын сезімтал суреткерлік пайым-түсінігі сайрап жатыр.
Іргесін қалап қана қоймай, ширек ғасыр табан аудармай еңбек еткен Н.Жантөрин атындағы Маңғыстау облыстық драма театрындағы жұмысын табысты түйіндеп, сахна өнерін жаңа белеске көтерген режиссер былтыр бас қаламыздың төріндегі Қ.Қуанышбаев атындағы Қазақ ұлттық музыкалық драма театрына Көркемдік жетекші болып тағайындалды. Кәнігі кәсіби мамандардың басын түйістірген талантты ортаға келген күнінен бастап театр ішіне жаңа тыныс сыйлаған суреткер «Қарагөз», «Парасат майданы» сынды ойлы қойылымдарымен елордалық көрерменнің де жүрегін жаулап үлгерді. Қарапайымдылығы мен қаталдығы, мінезі мен мәрттігі, еркелігі мен еркіндігі бір бойында қатар тоғысқан өнер иесінің алдағы ізденістері де іргелі боларына сенеміз. Бар өмірін өнерге арнаған режиссер сөз соңында: «Менің ішімде өз гармониям бар. Өнерімде барлық өмірім өрілген. Қазақ болып туып, қазақ өнеріне қызмет етіп келе жатқаным үшін өзімді шексіз бақытты санаймын», деп сөзін түйіндеді. Бұл тіпті де жалған ұран емес, суреткердің жан сөзі, шын сезімі еді. Ойлы жанарымен алысқа көз тіккен режиссердің демінен де өнерге деген сол адалдығы мен шексіз махаббаты айқын сезіліп тұрды.
Саналы ғұмырын театр бағының бабын табуға арнаған суреткер еңбегі келешекте іргелі зерттеулерге сұранып тұр. Ал тақыр жерден театр ашып, оны еліміздің ең үздік театрлары қатарына қосқан азаматқа бергісіз ерлігі бойындағы мінез бен рухани мықтылығының көрінісі болса керек. Сөзсіз, бұл – Гүлсинаның өз қолымен баптап, байытқан гүл бағының мәуелі жемісі.