Рус Қаз Eng

«Шеңберден» шыққан шындық

26.05.2025
Театр өнері – әр халықтың рухани дамуына, құндылықтарының қалыптасуына, қоғамдық пікіріне елеулі ықпал ететін мықты құрал. Қалибек Қуанышбаев атындағы Қазақ ұлттық музыкалықдрама театры жанындағы Qalleki шығармашылық зертханасы да батыл тәжірибелерімен жұртшылықты қуантудан шаршаған емес.
Жақында Qalleki театр ла­бо­раториясы «Шеңбер» атты қойы­лым­ның премьерасын ұсынды. Бұл спектакль – Бертольд Брехт­тің әйгілі туындысына айналған «Кав­каздағы борлы шеңбер» пье­сасының желісіне негізделген эпи­калық драма. Зұлқарнай Са­қиұлының қазақ тіліне тәр­жі­малаған еңбегін режиссер Ұлан Қа­был сахналап, режиссерлік та­лантын тағы да бір мәрте паш ет­ті. Қойылымның жаңашыл­ды­ғы – оның эпикалық драма үлгі­сін­де болуы. Бір жағынан қазақ сах­насымен көрермендерге ың­ғай­­лана отырып түрленген. Екін­ші жағынан бастапқы мә­не­рін сақтауға тырысқан. Сонымен қа­тар Брехттің эпикалық үлгісі жаңғырғанын танытады.

«Шеңбер» қойылымының кө­рерменге жолдайтын ең басты ойы – әділдіктің шынайы бет­пер­десі жалған көзбояушылыққа емес, жүректен шыққан ақиқат се­зімге жақтасуында екенін та­ны­ту. Сондай-ақ туындының кө­­­­рер­мен­ге үстейтін мәні – ана болу тек туыстықпен емес, махаб­бат­пен және қамқорлықпен өлше­не­тін құнды сезім. Нағыз әділдік заң ережесін ғана емес, адам­дар­дың адамгершіліктерін назарға алады.

«Шеңбер» қойылымын өзге қойы­лымдардан ерекшелейтін бір­неше артықшылық бар. Ең бі­­­ріншісі – қойылымның эпика­лық мәнері. Көрермен кейіпкер­лер­ге қатысты аяныш, жек көру, жақсы көру сезімдерін сезініп қа­­на қоймай, туындының аста­ры­на зер салады, ойланады. Екін­­шісі – философиялық те­рең­дік. Қойылымда ақ пен қара­ны бөлу жоқ, бұл шығарма желісінің жақ­сы­лық пен зұлымдық арасын­да­ғы классикалық қақтығыстардан айыр­машылығын аңғартады. Үшін­шісі – шеңбердің символ ре­тінде алынуы. Шеңбер таң­дау­дың, тағдырдың, шындықтың ме­­тафорасына айналады. Төр­тін­шісі – қойылымның заманауи өмір­­ге бейімделуі. Режиссер Ұлан Қа­был шығарманың бас­тап­­қы ру­хын сақтай отырып, қойы­лым­ды қазақстандық көрерменге тү­сі­нік­ті және өзекті етіп ұсы­на­ды.

Қойылым оқиғасы соғыс уа­қы­тында өрбиді. Патша өлген соң, патшаның әйелі құнды мү­лік­терін алып, баласын тастап ке­те барады. Негізгі кейіпкер Гру­ша – мейірімді, батыр жан. Ол тастанды баланы өз панасына алып, оған туған анасы бермеген жылулық пен қамқорлықты, ма­хаб­батты береді. Екі ананың ор­тасында қалған баланың шы­найы анасы кім екенін бормен сы­зылған шеңбер арқылы анық­та­ған Аздак әділ соттың жар­шы­сын­дай көрінеді. Патшаның әйе­лі өзінің өзімшіл, дүниеқоңыз кел­бетінің қарымы ретінде ба­ласынан мәңгілікке айырылады. Өзі дүниеге алып келмесе де, шы­­­­­найы аналық сезімін көр­сет­кен Груша баланың нағыз анасы деп танылады. Бұл қойылымның сюжеті де Груша сынды батыр ана­ның баласы үшін отқа да, суға да түсетін жанкештілігін та­ны­ту­ға, тас құрсағын жарып шыққан бала­сынан безінген патшаның әйе­лі сынды аналардың без­бүй­рек­тігін көрсетуге негізделген.

«Шеңбер» қойылымы ре­жис­сер Ұлан Қабылдың көпқырлы та­лантын, режиссер ретіндегі өзін­дік қолтаңбасын көрсетті. Эпи­калық театр дәстүріне сай ре­жиссер қойылымға музыкалық ком­позицияларды, сахналық ше­шімдер мен қосымша рек­ви­зит­терді үйлесімді енгізген. Бұл дү­ниелер көрерменге эмоц­ио­нал­ды әсер етуімен бірге оқиғаға сы­ни көзқараспен қарауға ша­қырады.

Қорыта айтқанда, режиссер Ұлан Қабылдың «Шеңбер» қойы­лымы – терең ойлы, тәрбиелік мә­ні зор, адам болмысына үңіл­те­тін тың туынды. Бұл қойылым оқиғаны кейіпкерлер арқылы көр­кем баяндап қана қоймай, әлем­ге махаббат, мейірімділік, әділ­дік пен жанашырлық шең­бе­рінде қарауды үстейтін толым­ды шығарма.

 

Сымбат КАМЕШОВА, Мақсұт Нәрікбаев атындағы университеттің 3-курс студенті

Біздің театрға қаншалықты жиі келесіз?